10-10-2013, 09:07 PM
ВИДОВДАНСКИ КУЛТ
Устанак Срба на почетку XIX века против турске власти с правом је оцењен као догађај од изузетног историјског значаја. Вук га је назвао општедруштвеном војном за отечество; Леополд Ранке српском револуцијом. Савремени историчари утврдили су двојну природу ове револуције: националну и социјалну. УСТАНАК ЈЕ, НАИМЕ, БИО НЕ САМО ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД ТУЂИНСКЕ ВЛАСТИ НЕГО И РУШЕЊЕ ВОЈНО -ФЕУДАЛНОГ СИСТЕМА У НЕКАДАШЊЕМ БЕОГРАДСКОМ ПАШАЛУКУ. Несумњив је и удео грађанства у револуционарним збивањима, као и идејни печат које ће оно, на самом почетку, дати српској антифеудалној револуцији. Као национална и друштвено-политичка чињеница несумњиво стоји да је УСТАНАК ПРОКРЧИО ПУТЕВЕ РАЗВИТКУ КАПИТАЛИЗМА КАО НОВОГ ДРУШТВЕНО-ЕКОНОМСКОГ СИСТЕМА У СРБИЈИ. ПОРЕД ЗБИВАЊА НА РАЦИОНАЛНОМ ПЛАНУ, ДОГАЂАЈИ СУ ИМАЛИ И СВОЈ УНУТРАШЊИ, ИРАЦИОНАЛНИ КОНТЕКСТ, без кога се не може до краја сагледати СПЕЦИФИЧНА ПРИРОДА СРПСКЕ НАЦИОНАЛНЕ И СОЦИЈАЛНЕ РЕВОЛУЦИЈЕ ПОЧЕТКОМ XIX ВЕКА.
Устанак се, као и свака револуција, одвијао на два плана: СПОЉА,У ДРУШТВУ, И УНУТРА,У ЉУДИМА. САМИ УСТАНИЦИ СУ ДО ИЗВЕСНЕ МЕРЕ, БИЛИ ПАГАНИ, АРХАИЧНИ ЉУДИ, што је, као један од елемената, морало утицати и на ток револуционарних збивања. И наше патријархалне ратнике, као и сва архаична друштва, карактерисало је кружно мишљење, које је као своју ослону тачку имало апсолутни почетак. НА ПОЧЕТКУ СЕ НАСТАЈАЛО; ОД ПОЧЕТКА СЕ ПОЛАЗИЛО И КРУЖНИМ ПУТЕМ ОПЕТ ЊЕМУ ВРАЋАЛО. СУНЦЕ ЈЕ ИЗЛАЗИЛО, ПРАВИЛО КРУГ ПО НЕБУ,ТОНУЛО У ТАМУ И ОПЕТ СЕ РАЂАЛО.ТАКО И БИЉКЕ, ЖИВОТИЊЕ, ЧОВЕК; ТАКО И СВЕ ШТО СЕ У ДРУШТВУ ЗБИВА. АРХАИЧНИ ЉУДИ НИСУ УМЕЛИ ДА МИСЛЕ ИЗВАН ОВОГА КРУГА за њих сваки крај био је и почетак: свака смрт и рађање. На почетку, био је предак, натприродно биће, Бог: из њега се исходило и у њега, умирући, враћало, да би се поново родило, обновило.
МИТОЛОЗИ СУ УТВРДИЛИ ДА НАРОДИ АРХАИЧНЕ СВЕСТИ И ДАНАС МОГУ ДА ЗАМИСЛЕ ВЕЛИКЕ СОЦИЈАЛНЕ И НАЦИОНАЛНЕ ПОКРЕТЕ САМО КАО ВРАЋАЊЕ ПОЧЕТКУ. НЕКА АФРИЧКА ПЛЕМЕНА, ОНА НАЈАРХАИЧНИЈА, ДОЖИВЉАВАЈУ И ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД КОЛОНИЈАЛНОГ РОПСТВА КАО ПОВРАТАК ПРЕТКУ. ПЛЕМЕНСКО-ПАТРИЈАРХАЛНА СВЕСТ У СРБА У XVIII ВЕКУ НИЈЕ СЕ МНОГО РАЗЛИКОВАЛА ОД ЊИХОВЕ. У "ГОРСКОМ ВИЈЕНЦУ", ЖИВОЈ СЛИЦИ ПРАВОСЛАВНОГ ПАТРИЈАРХАЛНО-ХЕРОЈСКОГ СВЕТА, НА ДАН ИСТРАГЕ ПОТУРИЦА, КОЈУ ЈУНАЦИ ЊЕГОШЕВЕ ПОЕМЕ ДОЗИВЉАВАЈУ КАО ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД ТУРАКА, МИТСКИ ИГУМАН СТЕФАН ОЖИВЉАВА СЕЋАЊЕ НА ПРЕТКЕ, А НАРОД ВИДИ КАКО ЊИХОВЕ ДУШЕ, КАО "БЕЛИ ЛАБУДОВИ, ИГРАЈУ НАД ЈЕЗЕРОМ, ПО НЕБУ ВЕДРОМЕ".
Нешто слично збива се и у устанку: пагански ратници иду у бој под барјаком са знаком крстоликог претка, који их води некој златној слободи, која опомиње на митска аугеа аетас. Они немају представу о ширим друштвено-политичким перспективама устанка.Устајући против дахија, феудалне контрареволуције у Турској која им је укинула старе слободе и оптеретила их новим феудалним наметима, они се не залажу за ново грађанско друштво. ПРЕДСТАВА О НОВОМ КАО НЕЧЕМ ШТО НЕ БИ ИСТОВРЕМЕНО БИЛО И ВРАЋАЊЕ ПРВОБИТНОМ БИЛА ЈЕ САСВИМ СТРАНА ЊИХОВОМ АРХАИЧНОМ МИШЉЕЊУ. ТО ШТО УСТАНИЧКЕ МАСЕ ТРАЖЕ, У СТВАРИ ЈЕ ОНО ШТО ЈЕ БИЛО РАНИЈЕ, ПРЕ ДАХИЈА.
У току устанка, са порастом револуционарне свести, расту и њихови захтеви.Заједно са својим вођама, устаници се боре за ОДБРАНУ ПРЕКОСОВСКЕ СЛОБОДЕ:у њиховој свести, ненавикнутој на хронолошко повезивање ствари, ту слободу симболично представља тријумфални часни крст, симбол првобитног херојског претка. За ове ратнике, без правог краја,с мрти, нема ни почетка, то јест рађања и обнове, нема, значи, и слободе. Стога, да би стекли ту слободу, они у име ње убијају, кољу, скидају скалпове, пале турске богомоље и градове, стављају нејач под нож. Карађорђе, и сам суров и прек, с наганом у руци мора да обуздава њихову острвљеност, песник Сима Милутиновић Сарајлија, у "Србијанки", назива их "бецаринама стрвним".
У општем метежу и крвопролићу, устаници ништа не чују, не виде: и сами гину улудо, нештедимице. Као опијени, у херојском заносу иду, готово лете с једног краја Србије на други, носећи пред собом крсташ барјак. САМА РЕВОЛУЦИЈА, ЧИЈИ СУ ОСНОВНИ МОТИВИ БИЛИ РАЦИОНАЛНИ, ДРУШТВЕНО-ПОЛИТИЧКИ, ПОД НАЛЕТОМ ОВАКВИХ ИРАЦИОНАЛНИХ ИМПУЛСА, ДОБИЈА ИЗВЕСНЕ ОСОБИНЕ ВЕРСКОГ РАТА, који је, као и сви верски ратови, ФАНАТИЧАН, СЛЕП, КРВАВО СТРАВИЧАН.
Није случајно што су СИМБОЛИ ЗАРАЋЕНИХ ТАБОРА БИЛИ ВЕРСКИ, КРСТ И ПОЛУМЕСЕЦ, а не класни или национални. Крстолики идол српског бога рата добио је тако још једну намену:постао је и знак верске диференцијације између паганизованих хришћана и Мухамедових ратника.
КОСОВСКЕ ПЕСМЕ БУДИЛЕ СУ НОВЕ ОБИЛИЋЕ
Међу Србима у Аустрији "Сразеније" је, по свему судећи, било популарније и од самих косовских песама, што је уосталом и разумљиво. Као дело у коме се косовски јунаци понашају слично граничарским официрима, пуно суза, срцепарателних сцена и праве хришћанске побожности, оно је морало бити ближе тамошњим питомим маловарошанима него ли паганска хероика, нарочито њен Милош Обилић који ножем коље Мурата.
Косовска легенда била је ближа национално-политичким идеалима времена но иједан од постојећих митова. КОСОВСКЕ ПЕСМЕ ПОДСТИЦАЛЕ СУ НАШЕ ПАТРИЈАРХАЛНЕ РАТНИКЕ, БУДИЛЕ У ЊИМА НОВЕ ОБИЛИЋЕ. Болесник на Босфору, како су звали Отоманско царство у XIX веку, није тако лако умирао. Турски феудалци жилаво су бранили своје господство. Српски народ могао се ослободити њихове власти једино у отвореном сукобу с моћном и искусном царском војском.ПОТРЕБНИ СУ БИЛИ ЈУНАЦИ, ПАГАНСКИ ХЕРОЈИ, КОЈИ ЋЕ, У ЗНАКУ СТАРИХ БОГОВА, УМИРАТИ ЗА НОВЕ ИДЕАЛЕ. Они су се теже налазили међу образованом интелигенцијом у Аустрији; више их је било у патријархално-херојском свету на Балкану, у коме је, негде у дубинама свести, још ТИЊАЛА ТРАДИЦИЈА БОГА ВИДА.
Шездесетих година грађанска интелигенција у Угарској увелико је маштала о освети Косова, а њене вође обећавале помоћ Кнежевини Србији ако дође до рата против Турака. Али,када је до њега дошло, једва да се ко из њене средине 1876-1877 нашао на бојном пољу у Србији и Црној Гори. На Јавору, Дрини, на Вучјем Долу, гинули су други, они који су духом били ближи хероици косовске поезије. Јос за време кривошијског устанка 1867, песник Лаза Костић је у њима препознао јадранске Прометеје, полубогове, потомке Бога Вида, оне с којима ће Српство, то јест напредно српско грађанство, морати да рачуна као са својом будућом војском.
Навикнут да мисли у митским круговима, наш патријархални човек је, као и за време устанка, доживљавао Турке као митско зло које треба до краја уништити. Његова мржња према Турцима расла је паралелно са порастом злочинстава која су чинили муслимански феудалци током XIX века. Оживљени косовски култ, са царем Муратом као црним богом и Турцима као злом, и сам се кретао у митском кругу. Обећавао је слободу као обнову српског царства, поновни долазак Милоша и Лазара међу Србе. ЗЛО ЈЕ МОРАЛО БИТИ УНИШТЕНО, ДО КРАЈА САТРВЕНО ТАМО ГДЕ ЈЕ НЕКАДА ТРИЈУМФОВАЛО, НА КОСОВУ, ДА БИ СЕ НАКОН ЊЕГОВЕ СМРТИ, НА ДАН БОГА ВИДА, А У ЗНАКУ ТРИЈУМФАЛНОГ ЧАСНОГ КРСТА, МОГЛА РОДИТИ СЛОБОДА.
Будећи ратничке инстинкте и распаљујући исконску мржњу, косовски мит је припремао духове за крвави обрачун с Турцима.То је било баш оно што је, у том тренутку, највише одговарало српском грађанству, заокупљеном духовном и материјалном припремом за рат против Отоманског царства. КОСОВСКИ МИТ КАО СПОНА ИЗМЕЂУ РАТНИЧКИХ МАСА И ВОДЕЋЕГ ГРАЂАНСКОГ СЛОЈА, НЕПОСРЕДНО СЕ УКЉУЧИВАО У НАЦИОНАЛНУ ПРОПАГАНДУ; ОД МИТА ПОСТАЈАО ПОЛИТИЧКА СТВАРНОСТ СРПСКОГ НАРОДА.
Косовско предање је од раније чувало сећање на кнеза Лазара, владара домаће крви, под чијом су влашћу Срби имали властиту државу. У доба када је грађанство уз подрску двора и цркве стварало модерну државу на монархистичком принципу, овакав кнез Лазар лако се укључивао у националну државотворну пропаганду. Посредством косовског предања, не само грађани но и широки слојеви сељаштва листом су придобијани за стварање нове државе, снажне и моћне као и у немањићко доба. Уместо туђе, феудалне турске државе, која је у народној свести изједначавана са самим ђаволом, косовски мит позивао је у борбу за нову, бољу и праведнију државу, сличну оној за коју су у народним песмама живели и умирали српски херојски преци.
СВЕ ДО ОСЛОБОЂЕЊА СРПСКОГ НАРОДА ОД ТУРАКА,ОДНОСНО ДО ЗАВРШЕНОГ ОБРАЧУНА СА ОТОМАНСКИМ ЦАРСТВОМ НА КУМАНОВУ 1912, СРПСКИ СЕЉАЦИ ЋЕ СЕ ХРАБРО БОРИТИ И ГИНУТИ ЗА ТУ НОВУ ДРЖАВУ, ГОТОВО НА ИСТИ НАЧИН НА КОЈИ СУ И ЊИХОВИ ПРЕЦИ,
КОСОВСКИ ХЕРОЈИ, ГИНУЛИ У ОДБРАНУ ИМАГИНАРНОГ ЛАЗАРЕВОГ ЦАРСТВА. Сведочанства о томе како су српски сељаци у рату 1912, као прави митски људи, виђали пред собом Милоша Обилића и Марка Краљевића за време битке, ушла су и у страну митолошку литературу. Уверени да Милош и Марко збиљски јуришају на Турке, као омађијани, лудо храбри, српски ратници су срљали напред, ускакали у непријатељске ровове, клали, убијали, гинули и сами и најзад-освојили Марков Прилеп.
Устанак Срба на почетку XIX века против турске власти с правом је оцењен као догађај од изузетног историјског значаја. Вук га је назвао општедруштвеном војном за отечество; Леополд Ранке српском револуцијом. Савремени историчари утврдили су двојну природу ове револуције: националну и социјалну. УСТАНАК ЈЕ, НАИМЕ, БИО НЕ САМО ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД ТУЂИНСКЕ ВЛАСТИ НЕГО И РУШЕЊЕ ВОЈНО -ФЕУДАЛНОГ СИСТЕМА У НЕКАДАШЊЕМ БЕОГРАДСКОМ ПАШАЛУКУ. Несумњив је и удео грађанства у револуционарним збивањима, као и идејни печат које ће оно, на самом почетку, дати српској антифеудалној револуцији. Као национална и друштвено-политичка чињеница несумњиво стоји да је УСТАНАК ПРОКРЧИО ПУТЕВЕ РАЗВИТКУ КАПИТАЛИЗМА КАО НОВОГ ДРУШТВЕНО-ЕКОНОМСКОГ СИСТЕМА У СРБИЈИ. ПОРЕД ЗБИВАЊА НА РАЦИОНАЛНОМ ПЛАНУ, ДОГАЂАЈИ СУ ИМАЛИ И СВОЈ УНУТРАШЊИ, ИРАЦИОНАЛНИ КОНТЕКСТ, без кога се не може до краја сагледати СПЕЦИФИЧНА ПРИРОДА СРПСКЕ НАЦИОНАЛНЕ И СОЦИЈАЛНЕ РЕВОЛУЦИЈЕ ПОЧЕТКОМ XIX ВЕКА.
Устанак се, као и свака револуција, одвијао на два плана: СПОЉА,У ДРУШТВУ, И УНУТРА,У ЉУДИМА. САМИ УСТАНИЦИ СУ ДО ИЗВЕСНЕ МЕРЕ, БИЛИ ПАГАНИ, АРХАИЧНИ ЉУДИ, што је, као један од елемената, морало утицати и на ток револуционарних збивања. И наше патријархалне ратнике, као и сва архаична друштва, карактерисало је кружно мишљење, које је као своју ослону тачку имало апсолутни почетак. НА ПОЧЕТКУ СЕ НАСТАЈАЛО; ОД ПОЧЕТКА СЕ ПОЛАЗИЛО И КРУЖНИМ ПУТЕМ ОПЕТ ЊЕМУ ВРАЋАЛО. СУНЦЕ ЈЕ ИЗЛАЗИЛО, ПРАВИЛО КРУГ ПО НЕБУ,ТОНУЛО У ТАМУ И ОПЕТ СЕ РАЂАЛО.ТАКО И БИЉКЕ, ЖИВОТИЊЕ, ЧОВЕК; ТАКО И СВЕ ШТО СЕ У ДРУШТВУ ЗБИВА. АРХАИЧНИ ЉУДИ НИСУ УМЕЛИ ДА МИСЛЕ ИЗВАН ОВОГА КРУГА за њих сваки крај био је и почетак: свака смрт и рађање. На почетку, био је предак, натприродно биће, Бог: из њега се исходило и у њега, умирући, враћало, да би се поново родило, обновило.
МИТОЛОЗИ СУ УТВРДИЛИ ДА НАРОДИ АРХАИЧНЕ СВЕСТИ И ДАНАС МОГУ ДА ЗАМИСЛЕ ВЕЛИКЕ СОЦИЈАЛНЕ И НАЦИОНАЛНЕ ПОКРЕТЕ САМО КАО ВРАЋАЊЕ ПОЧЕТКУ. НЕКА АФРИЧКА ПЛЕМЕНА, ОНА НАЈАРХАИЧНИЈА, ДОЖИВЉАВАЈУ И ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД КОЛОНИЈАЛНОГ РОПСТВА КАО ПОВРАТАК ПРЕТКУ. ПЛЕМЕНСКО-ПАТРИЈАРХАЛНА СВЕСТ У СРБА У XVIII ВЕКУ НИЈЕ СЕ МНОГО РАЗЛИКОВАЛА ОД ЊИХОВЕ. У "ГОРСКОМ ВИЈЕНЦУ", ЖИВОЈ СЛИЦИ ПРАВОСЛАВНОГ ПАТРИЈАРХАЛНО-ХЕРОЈСКОГ СВЕТА, НА ДАН ИСТРАГЕ ПОТУРИЦА, КОЈУ ЈУНАЦИ ЊЕГОШЕВЕ ПОЕМЕ ДОЗИВЉАВАЈУ КАО ОСЛОБОЂЕЊЕ ОД ТУРАКА, МИТСКИ ИГУМАН СТЕФАН ОЖИВЉАВА СЕЋАЊЕ НА ПРЕТКЕ, А НАРОД ВИДИ КАКО ЊИХОВЕ ДУШЕ, КАО "БЕЛИ ЛАБУДОВИ, ИГРАЈУ НАД ЈЕЗЕРОМ, ПО НЕБУ ВЕДРОМЕ".
Нешто слично збива се и у устанку: пагански ратници иду у бој под барјаком са знаком крстоликог претка, који их води некој златној слободи, која опомиње на митска аугеа аетас. Они немају представу о ширим друштвено-политичким перспективама устанка.Устајући против дахија, феудалне контрареволуције у Турској која им је укинула старе слободе и оптеретила их новим феудалним наметима, они се не залажу за ново грађанско друштво. ПРЕДСТАВА О НОВОМ КАО НЕЧЕМ ШТО НЕ БИ ИСТОВРЕМЕНО БИЛО И ВРАЋАЊЕ ПРВОБИТНОМ БИЛА ЈЕ САСВИМ СТРАНА ЊИХОВОМ АРХАИЧНОМ МИШЉЕЊУ. ТО ШТО УСТАНИЧКЕ МАСЕ ТРАЖЕ, У СТВАРИ ЈЕ ОНО ШТО ЈЕ БИЛО РАНИЈЕ, ПРЕ ДАХИЈА.
У току устанка, са порастом револуционарне свести, расту и њихови захтеви.Заједно са својим вођама, устаници се боре за ОДБРАНУ ПРЕКОСОВСКЕ СЛОБОДЕ:у њиховој свести, ненавикнутој на хронолошко повезивање ствари, ту слободу симболично представља тријумфални часни крст, симбол првобитног херојског претка. За ове ратнике, без правог краја,с мрти, нема ни почетка, то јест рађања и обнове, нема, значи, и слободе. Стога, да би стекли ту слободу, они у име ње убијају, кољу, скидају скалпове, пале турске богомоље и градове, стављају нејач под нож. Карађорђе, и сам суров и прек, с наганом у руци мора да обуздава њихову острвљеност, песник Сима Милутиновић Сарајлија, у "Србијанки", назива их "бецаринама стрвним".
У општем метежу и крвопролићу, устаници ништа не чују, не виде: и сами гину улудо, нештедимице. Као опијени, у херојском заносу иду, готово лете с једног краја Србије на други, носећи пред собом крсташ барјак. САМА РЕВОЛУЦИЈА, ЧИЈИ СУ ОСНОВНИ МОТИВИ БИЛИ РАЦИОНАЛНИ, ДРУШТВЕНО-ПОЛИТИЧКИ, ПОД НАЛЕТОМ ОВАКВИХ ИРАЦИОНАЛНИХ ИМПУЛСА, ДОБИЈА ИЗВЕСНЕ ОСОБИНЕ ВЕРСКОГ РАТА, који је, као и сви верски ратови, ФАНАТИЧАН, СЛЕП, КРВАВО СТРАВИЧАН.
Није случајно што су СИМБОЛИ ЗАРАЋЕНИХ ТАБОРА БИЛИ ВЕРСКИ, КРСТ И ПОЛУМЕСЕЦ, а не класни или национални. Крстолики идол српског бога рата добио је тако још једну намену:постао је и знак верске диференцијације између паганизованих хришћана и Мухамедових ратника.
КОСОВСКЕ ПЕСМЕ БУДИЛЕ СУ НОВЕ ОБИЛИЋЕ
Међу Србима у Аустрији "Сразеније" је, по свему судећи, било популарније и од самих косовских песама, што је уосталом и разумљиво. Као дело у коме се косовски јунаци понашају слично граничарским официрима, пуно суза, срцепарателних сцена и праве хришћанске побожности, оно је морало бити ближе тамошњим питомим маловарошанима него ли паганска хероика, нарочито њен Милош Обилић који ножем коље Мурата.
Косовска легенда била је ближа национално-политичким идеалима времена но иједан од постојећих митова. КОСОВСКЕ ПЕСМЕ ПОДСТИЦАЛЕ СУ НАШЕ ПАТРИЈАРХАЛНЕ РАТНИКЕ, БУДИЛЕ У ЊИМА НОВЕ ОБИЛИЋЕ. Болесник на Босфору, како су звали Отоманско царство у XIX веку, није тако лако умирао. Турски феудалци жилаво су бранили своје господство. Српски народ могао се ослободити њихове власти једино у отвореном сукобу с моћном и искусном царском војском.ПОТРЕБНИ СУ БИЛИ ЈУНАЦИ, ПАГАНСКИ ХЕРОЈИ, КОЈИ ЋЕ, У ЗНАКУ СТАРИХ БОГОВА, УМИРАТИ ЗА НОВЕ ИДЕАЛЕ. Они су се теже налазили међу образованом интелигенцијом у Аустрији; више их је било у патријархално-херојском свету на Балкану, у коме је, негде у дубинама свести, још ТИЊАЛА ТРАДИЦИЈА БОГА ВИДА.
Шездесетих година грађанска интелигенција у Угарској увелико је маштала о освети Косова, а њене вође обећавале помоћ Кнежевини Србији ако дође до рата против Турака. Али,када је до њега дошло, једва да се ко из њене средине 1876-1877 нашао на бојном пољу у Србији и Црној Гори. На Јавору, Дрини, на Вучјем Долу, гинули су други, они који су духом били ближи хероици косовске поезије. Јос за време кривошијског устанка 1867, песник Лаза Костић је у њима препознао јадранске Прометеје, полубогове, потомке Бога Вида, оне с којима ће Српство, то јест напредно српско грађанство, морати да рачуна као са својом будућом војском.
Навикнут да мисли у митским круговима, наш патријархални човек је, као и за време устанка, доживљавао Турке као митско зло које треба до краја уништити. Његова мржња према Турцима расла је паралелно са порастом злочинстава која су чинили муслимански феудалци током XIX века. Оживљени косовски култ, са царем Муратом као црним богом и Турцима као злом, и сам се кретао у митском кругу. Обећавао је слободу као обнову српског царства, поновни долазак Милоша и Лазара међу Србе. ЗЛО ЈЕ МОРАЛО БИТИ УНИШТЕНО, ДО КРАЈА САТРВЕНО ТАМО ГДЕ ЈЕ НЕКАДА ТРИЈУМФОВАЛО, НА КОСОВУ, ДА БИ СЕ НАКОН ЊЕГОВЕ СМРТИ, НА ДАН БОГА ВИДА, А У ЗНАКУ ТРИЈУМФАЛНОГ ЧАСНОГ КРСТА, МОГЛА РОДИТИ СЛОБОДА.
Будећи ратничке инстинкте и распаљујући исконску мржњу, косовски мит је припремао духове за крвави обрачун с Турцима.То је било баш оно што је, у том тренутку, највише одговарало српском грађанству, заокупљеном духовном и материјалном припремом за рат против Отоманског царства. КОСОВСКИ МИТ КАО СПОНА ИЗМЕЂУ РАТНИЧКИХ МАСА И ВОДЕЋЕГ ГРАЂАНСКОГ СЛОЈА, НЕПОСРЕДНО СЕ УКЉУЧИВАО У НАЦИОНАЛНУ ПРОПАГАНДУ; ОД МИТА ПОСТАЈАО ПОЛИТИЧКА СТВАРНОСТ СРПСКОГ НАРОДА.
Косовско предање је од раније чувало сећање на кнеза Лазара, владара домаће крви, под чијом су влашћу Срби имали властиту државу. У доба када је грађанство уз подрску двора и цркве стварало модерну државу на монархистичком принципу, овакав кнез Лазар лако се укључивао у националну државотворну пропаганду. Посредством косовског предања, не само грађани но и широки слојеви сељаштва листом су придобијани за стварање нове државе, снажне и моћне као и у немањићко доба. Уместо туђе, феудалне турске државе, која је у народној свести изједначавана са самим ђаволом, косовски мит позивао је у борбу за нову, бољу и праведнију државу, сличну оној за коју су у народним песмама живели и умирали српски херојски преци.
СВЕ ДО ОСЛОБОЂЕЊА СРПСКОГ НАРОДА ОД ТУРАКА,ОДНОСНО ДО ЗАВРШЕНОГ ОБРАЧУНА СА ОТОМАНСКИМ ЦАРСТВОМ НА КУМАНОВУ 1912, СРПСКИ СЕЉАЦИ ЋЕ СЕ ХРАБРО БОРИТИ И ГИНУТИ ЗА ТУ НОВУ ДРЖАВУ, ГОТОВО НА ИСТИ НАЧИН НА КОЈИ СУ И ЊИХОВИ ПРЕЦИ,
КОСОВСКИ ХЕРОЈИ, ГИНУЛИ У ОДБРАНУ ИМАГИНАРНОГ ЛАЗАРЕВОГ ЦАРСТВА. Сведочанства о томе како су српски сељаци у рату 1912, као прави митски људи, виђали пред собом Милоша Обилића и Марка Краљевића за време битке, ушла су и у страну митолошку литературу. Уверени да Милош и Марко збиљски јуришају на Турке, као омађијани, лудо храбри, српски ратници су срљали напред, ускакали у непријатељске ровове, клали, убијали, гинули и сами и најзад-освојили Марков Прилеп.