20-11-2011, 06:51 PM
Svi ti novci nose natpis CONSECRATIO. U doba druge tetrarhije (305-324) konsekraoioni novci nose netpise: AETERNAE MEMORIAE i REQUIBS OPTIMORVM MERITORVM. Na tim novcima glave deificiranih vladara pokrivene su velom. Na prvim je prikazan hram sa orlom u sredini, a na drugim lik cara koji sjedi na kurulskoj stolici, jednu ruku diže u vis na pozdrav a drugom drži žezlo. Prikrivenu deifikaciju vidimo još na novcima u počast Konstantina I Velikog (+ 337) koji je pred smet kršten! Glava Konstantinova pokrivena je velom, no na natpisu toga novca nema više naziva DIVVS. Mjesto dosadašnjih naziva i likova nalazi se skromniji: V(E)N(ERANDAE) M(EMO)R(IAE) (štovanja dostojnoj uspomeni).
Pored jednog božanstva prikazanog na rimskim carskim novcima postoje aluzije na dva ili više bogova kako u natpisu tako i u likovima. U pluralu su citirani: DII PATRII (domovinski bogovi) ili DIS AVSPIBVS (voditelji), CONIVGALIBVS (ženidbeni), CVSTODIBVS (čuvari), GENITALIBVS (koji oplodjuju), GENITORIBVS (roditeljski) i NVTRITORIBVS (hranitelji). Likovno je vrlo lijep prikaz četvorice malih dječaka koji plešu držeći u rukama simbole Četiriju godišnjih doba. Kao božanstvo u Rimu se štuje ROMA (boginja Rima). Prikazana je u liku žene koja sjedi na prijestolju u oklopu sa kacigom na glavi. U ruci često drži mali kip pobjede (Viktoriolu). Taj lik je vrlo obljubljen na novcima i srećemo ga do kraja zapadnorimskog carstva
Osnutkom Carigrada (330 n.e.) nastaje u Rimu vrlo sličan lik CONSTANTINOPOLISA, koji se često javlja u društvu Rome
Uz viša i niža božanstva javljaju se na reversima rimskih novaca čitavi muški i ženski likovi kojima su se likovno prikazivali pojmovi i djelovanja koja su se smatrala božanskim Takvi, u ljudskom liku prikazani pojmovi, spadali su u rimskoj mitologiji u božanska bića (NVMINA). Najčešće personifikacije tih božanskih vrlina su ove:
ABVNDANTIA - obilje. Lik žene koja drži obilnicu (rog obilja) koju istresa. Pridjevci su joj AVG(usti) koji se javlja uza sve daljnje personifikacije i TEMPORVM. Na novcima od Trajana do Karauzija (98-293).
AEQVITAS - pravičnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži vagu, pa time vrlo sliči liku MONETE. U lijevoj ruci drži obilnicu ili žezlo. Od Galbe do Dioklecijana (68-305).
AETERNITAS - vječnost. Odnosi se jednako i na državu i na cara ako je uzvišen u rang bogova. Lik žene pred kojom je kugla. Desnom rukom drži feniksa ili zdjelicu ili kormilo koje stoji na kugli, a lijevom obilnicu ili žezlo. Pored personifikacije pod tim imenom javljaju se na novcu još i drugi likovi. Od Vespazijana do Maksencija (64-312 n.e.)
ANNONA, od annus, što znači godišnji prinos osobito u žitu, zatim poklon žita rimskom puku od cara. Lik žene koja desnom rukom drži klasje ili košaricu sa voćem a lijevom obilnicu ili kormilo. Katkada istresa obilnicu u modij (mjerov). Mjesto ove personifikacije dolaze na nekim novcima pod tim natpisom drugi likovi. Od Nerona do Kara (54-283).
BONVS EVENTVS - uspješno dovršeni posao. Prikazan u liku mladića ili genija. Prvi drži zdjelicu ili klasje a drugi grančicu i obilnicu. OD Tita do Galijena (79-268).
CARITAS - blagonaklonost. Na novcima cara Tetrika (267-272). Lik žene sa desnicom uzdignutom na pozdrav, pred njom oltar.
CLEMENTIA - milostivost, osobito careva, sa dodatkom TEMPORUM. Lik žene koja desnom rukom drži zdjelicu sa klasjem ili grančicu a lijevom žezlo ili pridržava odjeću. Često se naslanja na stup. Koji put car pridiže Clementiu koja pred njim kleči. Od Tiberija do Maksimijana Herkulija (14-305 n.e.)
CONCORDIA - sloga. Lik žene koja desnom rukom drži zdjelicu a lijevom obilnicu. Pored ovih glavnih atributa javljaju se u njenim rukama: cvijet, snop klasja, grančica, žezlo i kaducej, a pred njom mali kip nade (Spes), oltar ili stup. Ova drevna rimska personifikacija javlja se na novcima od Nerona do Krispa (54-326) Sa dodacima: AUGUSTI, AETERNA, EXERCITVVM, FELIX, MILITVM, PERPETVA, POPVLI ROMANI i PROVINCIARVM. Poslije smeti Konstantina I Velikog javljaju se us taj natpis uz AVGG ili AVGGG i personifikacije Rima ili Carigrada na prijestolju. Taj vrlo česti lik javije se na novcima do smrti Hono-rija (423 n.e.). Kao CONCORDIA EXERCITVVM ona drži u svakoj ruci bojni znak,
CONSTANTIA - postojanost. Lik žene s kacigom na glavi koja desnom rukom drži baklju ili ju prislanja ustima, dok joj je u lijevoj obilnica ili žezlo. Samo na novcima Klaudija I i njegove majke Antonije (41-54 n.e.).
PECVNDITAS - plodnost, osobito žena. Ženski lik stoji ili sjedi i u naručju drži jedno ili vile djece. Od ostalih atributa drži katkada u desnoj ruci grančicu a u lijevoj žezlo, kaducej ili obilnicu. Pridjevak AVG(VSTAE) javlja se na novcima carica, a bez pridjevka i na novcima careva. S dodatkom TEMPORUM dolazi samo na novcima carica, gdje kleči pred caricom i drži obilnicu.
FILICITAS - sreća, sretan uspjeh. Na rimskim novcima javlja se sa dodacima DEORVM, PERPETVA, POPVLI ROMANI, PVBLICA, REI PVBLICAE, SAECVLI i TEMPORVM, Lik žene koja kao glavne atribute drži kaducej i obilnicu. Rjeđe drži u desnoj ruci klasje, korozoga, Viktoriolu, grančicu, kuglu ili zdjelicu. Također joj se rijetko do nogu nalazi kugla, oltar ili djeca. Često puta dol u društvu i drugih likova, npr. Fortune. Od Trajona do Maksimijana I.
FIDES - vjernost, povjerenje u zadanu riječ. Lik žene koja u ruci drži klasje sa pridjevkom MAXIMA, MVTVA, PVBLICA. Isti lik sa dodatkom COHORTIVM, EQUITVM , EXERCITWM, MILITVM, PRAETORIANORVM drži jedan ili više bojnih znakova aludirajući na vjernost vojnika. Uz natpis FIDES često mjesto personifikacije dolaze dvije ruke u rukovanju. Od Galbe do Galerija (68-312 n.e.).
FORTVNA - sreća, dobar udes. Sa dodatkom DVX, MANENS, MVLIEBRIS, OBSEQUEKS, POPVLI ROMANI i REDVX. Lik žene koja u desnoj ruci drži kormilu a u lijevoj obilniou, dok u svojstvu DVX i REDVX drži kotač. Od Augusta do Galerija Maksimijana (30 pr.n.e. - 311 n.e.).
GENIVS - uspješni duh , pratilac čovjeka, mjesta i zajednice. Prikazan je u liku dječaka ili mladića koji u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj obilnicu. Na glavi mu se nalazi mjerica (modius). Na nekim novcima drži u desnoj ruci glavu SOL-a (sunce) ili SERAPIDA, a na drugim uz obilnicu i žezlo. Javlja se sa pridjevoima: AVGVSTI, CAESARIS, IMPERATORIS, POPVLI ROMANl, ILLYRICI i EXERCITVS ILLVRICIANI ( u počast ilirskih legija za Trajana Decija) te SENATVS od Nerona do Konstantina I Velikog (54-337 n.e.).
GLORIA. Na rimskim carskim novcima ne postoji poseban lik koji bi personificirao slavu toliko dragu osobito rimskom narodu. Natpis GLORIA sa dodatkoi AVGVSTI odnosno AVGVSTORVM, ORBIS odnosno ORVIS TERRARVM, NOVI SAECVLI, PARPETVA SAECVLI, REIPVBLICAE, ROMANORVM, ET REPARATIO REIPVBLICAE Javlja se vrlo rijetko tek od Proba (276-282), a zatim vrlo često od Konstantina I Velikog pa čak do Justinijana I (306-565 n.e.) uz likove careva u hodu ili na konju, personifikacija Rome, Carigrada i Viktorije te uz vojničke prizore.
HILARITAS - veselje, vedrina, sa pridjevcimaj POPVLI ROMANI i TEMPORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži palminu grančicu ili zdjelicu a u lijevoj žezlo ili obilnicu te lagano pridiže odjeću. Često je prate djeca. Od Hadrijana do Alekta (117-296 n.e.). Uz natpis Hilaritas vide se još i likovi dvaju kozoroga, zatim žena sa bojnim znakovima, te dvije žene pod portikom.
HONOS - čast, osobito čast oružja. Lik žene koja desnom rukom drži grančicu ili žezlo a lijevom obilnicu. Od Antonina Pija do Lucija Vera (138-196 n.e.j Na novcima od Galbe do Vespazijana (68-79 n.e.) stoji sučelice VIRTVSU.
INDVLGENTIA - obzirnost, sa dodatkom FECVNDA i PIA. Lik žene koja sjedi i drži ispruženu desnicu, dok lijevom rukom drži žezlo. Osim tih atributa javlja se još zdjelica i klasje. Od Hadrijana do Maksimijana I Pod natpisom Indulgentia javljaju se još likovi žene koja moli za pomoć sjedaćeg cara, zatim likovi stojećeg cara te personifikacije Providencije i Spesa.
JVSTITIA - pravednost. Lik žene koja u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj žezlo. Od Nerve do Aleksandra Severa (96-235 n.e.). Pored personifikacije javljaju se uz ovaj natpis do Magna Maksima (383-388) razni likovi.
JVVENTVS - mladost. Lik žene koja kadi kadionicom. Samo na novcima Marka Aurelija (I60-I82 n.e.), dok se na drugim njegovim novcima sa natpison Juventus nalazi lik cara, a na novcima Klaudija II lik Herkula.
LAETITIA - veselje, sa dodatkom: AVGVSTI NOSTRI, FVNDATA, PVBLICA, TKMPORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži vijenac a u lijevoj sidro. Od Antonina do Galerija (138-311). Uz natpis Laetitia nalaze se još i likovi teretnih brodova.
LIBERTAS - sloboda (pojedinca i čitavog naroda). Lik žene koja u desnoj ruci drži "pileus" (kapu) slobode kao simbol oslobodjenja robova. Isto takvu kapu ona nosi katkada na glavi. Od ostalih atributa javljaju se grančica sa žezlom u desnoj i žezlo ili obilnioa u lijevoj ruci. Od Klaudija I do Juliana "Tirana" (42-284 n.e.).
LIBERALITAS - darežljivost (vladareva). Lik žene koja desnom rukom drži tablicu a lijevom obilnicu. Uz natpis dodana je često brojka (od I do VII) kao aluzija na redovno davanje novčanih potpora narodu iz carske blagajne. Pored redovitih atributa ona koji put drži i žezlo. Na nekim novcima javljaju se likovi cara ili liktora sa tablicom. Od Hadrijana do Konstantina I Velikog (117-338). Čest je i lik cara na podiju uz kojega stoji Liberalitas i pratnja a pred njima sučelice gradjani (do Valerijana).
MONETA. U hramu Junone "moneta" nalazila se je i prva kovnica novca, pa je po tome i novac dobio svoju personifikaciju, koja se javlja u liku jedne ili triju žena sa vagom u desnoj i obilnicom u lijevoj ruci. Pred svakom je na tlu hrpa novaca. Od Domicijana do Honorija (81-423). Od Komoda do Valensa javljaju se često na medaljonima tri Monete, koje simboliziraju tri novčane kovine.
NOBILITAS - plemenitost. Lik žene koja u desnoj ruci drži Viktoriolu a u lijevoj dugo žezlo. Od Komoda do Tetrika (180-273 n.e.).
PAX - mir, sa dodatkom: AETERNA, AVGVSTA, EQUITVM, EXBRCITVS, ORBIS TERRARVM, POPVLI ROMANI, PERPETVA PUBLIGA, TERAMARIQUE. Lik žene koja u desnoj ruci drži grančicu mira a u lijevoj kaducej. Sporedni atributi su joj Viktoriola u desnoj, a žezlo, obilnica i bojni, znak u lijevoj ruci. Uz natpis PAX javljaju se još i drugi razni makovi. Od Kaligule do Valensa (37-378).
PERPETVITAS - vjekovječnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži kuglu a u lijevoj žezlo te se naslanja na stup. Od Aleksandra Severa do Karauzija (222-293 n.e.).
PIETAS - pobožnost , sa dodatkom: AETERNA, MVTVA AVGG, MILITVM, ROMANA, SAECVLI i SENATVS. Lik žene koja kadionicom kadi oltar, drži ruke u molećem stavu ili na rukama drži jedno ili više djece. Sporedni atributi koje drži u rukama jesu: kugla, zdjelica, žezlo, plitica sa voćem, cvijet i obilnica. Od III st. javljaju se i ovi atributi: oslanja se na stup, u ruci drži štap, do nogu joj stoje kugla ili grančica. Uz natpis Pietas javljaju se na novcima cezara još i sprave za žrtvovanje. Od Trajana do Helene (98-324).
PROVIDENTIA - providnost i briga cara za državu sa dodatkom DEORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži štap a u lijevoj žezlo. Do nogu joj je globus. Sporedni su atributi: baklja, obilnica, klasje , mjerov, sidro i pred njom plamena kugla. Uz ovaj natpis nalaze se još i najrazličitiji likovi često vezani s carevim likom. Od Augusta do Galerija (31 pr.n.e. - 311 n.e.).
PVDICITIA - sramežljivost, odnosno nevinost. Lik žene koja sjedi (rjeđe stoji) i navlači koprenu preko lica. Do nogu joj stoji dijete ili ga ona drži na rukama. U ruci drži koji puta žezlo a uz nju stoji PAX. Od hadrijana do Magnije Urbike (117-284 n.e.) , ponajviše na novcima carica.
SALVS - zdravlje, sa dodatkom: EXERCITI, PROVINCIARVM, PUBLICA, URBIS. Lik žene koja u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj žezlo. Pred njom se najčešće nalazi spomenik iz kojega se izdiže zmija. Ova personifikacija vrlo je česta na novcima od Nerona do Galerija (54-311). Uz natpis SALVS često se na kasnorimskim novcima javlja lik cara ili careva koji jašu, stoje, sjede ili gaze palog barbara, kao i likovi kršćanskih simbola.
SECVRITAS - Sigurnost (državna) sa dodatkom: IMPERII, ORBIS PERPETVA, POPVLI ROMANI, PVBLICA, REIPVBLICAE, ROMAE, SAECVLI TEMPORVM. Lik žene koja sjedi i rukom podupire glavu ili se stojeći naslanja na stup, često sa ukrštenim nogama. U desnoj ruci drži kuglu, štap, zdjelicu a u lijevoj obilnicu ili palminu grančicu. Pred njoa je oltar sa bakljom. Od Nerona do Konatantina I Velikog (54-337) a i kasnije do Gracijana sa raznim likovima.
SPES - nada, sa dodatkom: BONA, FIRMA, PERPETVA, PVBLICA, POPVLI ROMANI i REIPVBLICAE. Lik žene koja koraca u prozirnom ruhu držeći u desnoj ruci cvijet, a lijevom lagano pridiže haljinu. Uz ovaj arhajski stav, ona još drži u lijevoj rubi obilnicu, a do nogu joj se nalazi dijete. Uz natpis Spes javljaju se nadalje i najrazličitiji likovi od članova carske kuće do raznih gradjevina. Od Augusta do Konstantina I Velikog.
TRANQUILITAS - spokojnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži žezlo ili kormilo a u lijevoj klasje. Do nogu joj je kozorog. Od Hadrijana do Filipa I (116-248).
VBERITAS - obilje, sa dodatkom SAECVLI. Lik žene koja u desnoj ruci drži kesu a u lijevoj obilnicu. Od Decija do Florijana (248-276). Na novcima Karauzija (293) personifikacija sjedi i muze kravu vezanu užetom.
VICTORIA - pobjeda. Najčešća i najpopularnija personifikacija na reversima novaca rimskog i bizantinskog carstva od početka do VII st. n.e. Uz najčešći dodatak AVGVSTI ima još čitav niz drugih koji aludiraju na već izvojevane pobjede kao i one koje se očekuju. (Pridjevci se nižu od BRITANNICA do SARMATICA). Lik krilate žene koja sjedi ili hoda u dugoj prozirnoj haljini. U desnoj ruci drži vijenac a lijevom oslanja o rame palminu grančicu. Uz ovaj tipičan lik javljaju se i mnoge varijante. Uz natpis Victoria javljaju se još i mnogi drugi likovi (tako: car koji gazi barbara i križ).
VIRTVS - muška osobito ratnička vrlina kod Rimljana. Lik boga Marsa sa kacigom na glavi i kopljem preko ramena ili lik Rome u kratkoj odjeći sa čizmicama i kacigom na glavi. U desnoj ruci drži koplje ili mač a u lijevoj Itit. Katkada sjedi na kupu oružja. Uz ovaj natpis nalazi se na rimskom novcu još veliki broj raznih drugih likova. Od Galbe do Majorijana (68-461 n.e.)
Pored jednog božanstva prikazanog na rimskim carskim novcima postoje aluzije na dva ili više bogova kako u natpisu tako i u likovima. U pluralu su citirani: DII PATRII (domovinski bogovi) ili DIS AVSPIBVS (voditelji), CONIVGALIBVS (ženidbeni), CVSTODIBVS (čuvari), GENITALIBVS (koji oplodjuju), GENITORIBVS (roditeljski) i NVTRITORIBVS (hranitelji). Likovno je vrlo lijep prikaz četvorice malih dječaka koji plešu držeći u rukama simbole Četiriju godišnjih doba. Kao božanstvo u Rimu se štuje ROMA (boginja Rima). Prikazana je u liku žene koja sjedi na prijestolju u oklopu sa kacigom na glavi. U ruci često drži mali kip pobjede (Viktoriolu). Taj lik je vrlo obljubljen na novcima i srećemo ga do kraja zapadnorimskog carstva
Osnutkom Carigrada (330 n.e.) nastaje u Rimu vrlo sličan lik CONSTANTINOPOLISA, koji se često javlja u društvu Rome
Uz viša i niža božanstva javljaju se na reversima rimskih novaca čitavi muški i ženski likovi kojima su se likovno prikazivali pojmovi i djelovanja koja su se smatrala božanskim Takvi, u ljudskom liku prikazani pojmovi, spadali su u rimskoj mitologiji u božanska bića (NVMINA). Najčešće personifikacije tih božanskih vrlina su ove:
ABVNDANTIA - obilje. Lik žene koja drži obilnicu (rog obilja) koju istresa. Pridjevci su joj AVG(usti) koji se javlja uza sve daljnje personifikacije i TEMPORVM. Na novcima od Trajana do Karauzija (98-293).
AEQVITAS - pravičnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži vagu, pa time vrlo sliči liku MONETE. U lijevoj ruci drži obilnicu ili žezlo. Od Galbe do Dioklecijana (68-305).
AETERNITAS - vječnost. Odnosi se jednako i na državu i na cara ako je uzvišen u rang bogova. Lik žene pred kojom je kugla. Desnom rukom drži feniksa ili zdjelicu ili kormilo koje stoji na kugli, a lijevom obilnicu ili žezlo. Pored personifikacije pod tim imenom javljaju se na novcu još i drugi likovi. Od Vespazijana do Maksencija (64-312 n.e.)
ANNONA, od annus, što znači godišnji prinos osobito u žitu, zatim poklon žita rimskom puku od cara. Lik žene koja desnom rukom drži klasje ili košaricu sa voćem a lijevom obilnicu ili kormilo. Katkada istresa obilnicu u modij (mjerov). Mjesto ove personifikacije dolaze na nekim novcima pod tim natpisom drugi likovi. Od Nerona do Kara (54-283).
BONVS EVENTVS - uspješno dovršeni posao. Prikazan u liku mladića ili genija. Prvi drži zdjelicu ili klasje a drugi grančicu i obilnicu. OD Tita do Galijena (79-268).
CARITAS - blagonaklonost. Na novcima cara Tetrika (267-272). Lik žene sa desnicom uzdignutom na pozdrav, pred njom oltar.
CLEMENTIA - milostivost, osobito careva, sa dodatkom TEMPORUM. Lik žene koja desnom rukom drži zdjelicu sa klasjem ili grančicu a lijevom žezlo ili pridržava odjeću. Često se naslanja na stup. Koji put car pridiže Clementiu koja pred njim kleči. Od Tiberija do Maksimijana Herkulija (14-305 n.e.)
CONCORDIA - sloga. Lik žene koja desnom rukom drži zdjelicu a lijevom obilnicu. Pored ovih glavnih atributa javljaju se u njenim rukama: cvijet, snop klasja, grančica, žezlo i kaducej, a pred njom mali kip nade (Spes), oltar ili stup. Ova drevna rimska personifikacija javlja se na novcima od Nerona do Krispa (54-326) Sa dodacima: AUGUSTI, AETERNA, EXERCITVVM, FELIX, MILITVM, PERPETVA, POPVLI ROMANI i PROVINCIARVM. Poslije smeti Konstantina I Velikog javljaju se us taj natpis uz AVGG ili AVGGG i personifikacije Rima ili Carigrada na prijestolju. Taj vrlo česti lik javije se na novcima do smrti Hono-rija (423 n.e.). Kao CONCORDIA EXERCITVVM ona drži u svakoj ruci bojni znak,
CONSTANTIA - postojanost. Lik žene s kacigom na glavi koja desnom rukom drži baklju ili ju prislanja ustima, dok joj je u lijevoj obilnica ili žezlo. Samo na novcima Klaudija I i njegove majke Antonije (41-54 n.e.).
PECVNDITAS - plodnost, osobito žena. Ženski lik stoji ili sjedi i u naručju drži jedno ili vile djece. Od ostalih atributa drži katkada u desnoj ruci grančicu a u lijevoj žezlo, kaducej ili obilnicu. Pridjevak AVG(VSTAE) javlja se na novcima carica, a bez pridjevka i na novcima careva. S dodatkom TEMPORUM dolazi samo na novcima carica, gdje kleči pred caricom i drži obilnicu.
FILICITAS - sreća, sretan uspjeh. Na rimskim novcima javlja se sa dodacima DEORVM, PERPETVA, POPVLI ROMANI, PVBLICA, REI PVBLICAE, SAECVLI i TEMPORVM, Lik žene koja kao glavne atribute drži kaducej i obilnicu. Rjeđe drži u desnoj ruci klasje, korozoga, Viktoriolu, grančicu, kuglu ili zdjelicu. Također joj se rijetko do nogu nalazi kugla, oltar ili djeca. Često puta dol u društvu i drugih likova, npr. Fortune. Od Trajona do Maksimijana I.
FIDES - vjernost, povjerenje u zadanu riječ. Lik žene koja u ruci drži klasje sa pridjevkom MAXIMA, MVTVA, PVBLICA. Isti lik sa dodatkom COHORTIVM, EQUITVM , EXERCITWM, MILITVM, PRAETORIANORVM drži jedan ili više bojnih znakova aludirajući na vjernost vojnika. Uz natpis FIDES često mjesto personifikacije dolaze dvije ruke u rukovanju. Od Galbe do Galerija (68-312 n.e.).
FORTVNA - sreća, dobar udes. Sa dodatkom DVX, MANENS, MVLIEBRIS, OBSEQUEKS, POPVLI ROMANI i REDVX. Lik žene koja u desnoj ruci drži kormilu a u lijevoj obilniou, dok u svojstvu DVX i REDVX drži kotač. Od Augusta do Galerija Maksimijana (30 pr.n.e. - 311 n.e.).
GENIVS - uspješni duh , pratilac čovjeka, mjesta i zajednice. Prikazan je u liku dječaka ili mladića koji u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj obilnicu. Na glavi mu se nalazi mjerica (modius). Na nekim novcima drži u desnoj ruci glavu SOL-a (sunce) ili SERAPIDA, a na drugim uz obilnicu i žezlo. Javlja se sa pridjevoima: AVGVSTI, CAESARIS, IMPERATORIS, POPVLI ROMANl, ILLYRICI i EXERCITVS ILLVRICIANI ( u počast ilirskih legija za Trajana Decija) te SENATVS od Nerona do Konstantina I Velikog (54-337 n.e.).
GLORIA. Na rimskim carskim novcima ne postoji poseban lik koji bi personificirao slavu toliko dragu osobito rimskom narodu. Natpis GLORIA sa dodatkoi AVGVSTI odnosno AVGVSTORVM, ORBIS odnosno ORVIS TERRARVM, NOVI SAECVLI, PARPETVA SAECVLI, REIPVBLICAE, ROMANORVM, ET REPARATIO REIPVBLICAE Javlja se vrlo rijetko tek od Proba (276-282), a zatim vrlo često od Konstantina I Velikog pa čak do Justinijana I (306-565 n.e.) uz likove careva u hodu ili na konju, personifikacija Rome, Carigrada i Viktorije te uz vojničke prizore.
HILARITAS - veselje, vedrina, sa pridjevcimaj POPVLI ROMANI i TEMPORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži palminu grančicu ili zdjelicu a u lijevoj žezlo ili obilnicu te lagano pridiže odjeću. Često je prate djeca. Od Hadrijana do Alekta (117-296 n.e.). Uz natpis Hilaritas vide se još i likovi dvaju kozoroga, zatim žena sa bojnim znakovima, te dvije žene pod portikom.
HONOS - čast, osobito čast oružja. Lik žene koja desnom rukom drži grančicu ili žezlo a lijevom obilnicu. Od Antonina Pija do Lucija Vera (138-196 n.e.j Na novcima od Galbe do Vespazijana (68-79 n.e.) stoji sučelice VIRTVSU.
INDVLGENTIA - obzirnost, sa dodatkom FECVNDA i PIA. Lik žene koja sjedi i drži ispruženu desnicu, dok lijevom rukom drži žezlo. Osim tih atributa javlja se još zdjelica i klasje. Od Hadrijana do Maksimijana I Pod natpisom Indulgentia javljaju se još likovi žene koja moli za pomoć sjedaćeg cara, zatim likovi stojećeg cara te personifikacije Providencije i Spesa.
JVSTITIA - pravednost. Lik žene koja u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj žezlo. Od Nerve do Aleksandra Severa (96-235 n.e.). Pored personifikacije javljaju se uz ovaj natpis do Magna Maksima (383-388) razni likovi.
JVVENTVS - mladost. Lik žene koja kadi kadionicom. Samo na novcima Marka Aurelija (I60-I82 n.e.), dok se na drugim njegovim novcima sa natpison Juventus nalazi lik cara, a na novcima Klaudija II lik Herkula.
LAETITIA - veselje, sa dodatkom: AVGVSTI NOSTRI, FVNDATA, PVBLICA, TKMPORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži vijenac a u lijevoj sidro. Od Antonina do Galerija (138-311). Uz natpis Laetitia nalaze se još i likovi teretnih brodova.
LIBERTAS - sloboda (pojedinca i čitavog naroda). Lik žene koja u desnoj ruci drži "pileus" (kapu) slobode kao simbol oslobodjenja robova. Isto takvu kapu ona nosi katkada na glavi. Od ostalih atributa javljaju se grančica sa žezlom u desnoj i žezlo ili obilnioa u lijevoj ruci. Od Klaudija I do Juliana "Tirana" (42-284 n.e.).
LIBERALITAS - darežljivost (vladareva). Lik žene koja desnom rukom drži tablicu a lijevom obilnicu. Uz natpis dodana je često brojka (od I do VII) kao aluzija na redovno davanje novčanih potpora narodu iz carske blagajne. Pored redovitih atributa ona koji put drži i žezlo. Na nekim novcima javljaju se likovi cara ili liktora sa tablicom. Od Hadrijana do Konstantina I Velikog (117-338). Čest je i lik cara na podiju uz kojega stoji Liberalitas i pratnja a pred njima sučelice gradjani (do Valerijana).
MONETA. U hramu Junone "moneta" nalazila se je i prva kovnica novca, pa je po tome i novac dobio svoju personifikaciju, koja se javlja u liku jedne ili triju žena sa vagom u desnoj i obilnicom u lijevoj ruci. Pred svakom je na tlu hrpa novaca. Od Domicijana do Honorija (81-423). Od Komoda do Valensa javljaju se često na medaljonima tri Monete, koje simboliziraju tri novčane kovine.
NOBILITAS - plemenitost. Lik žene koja u desnoj ruci drži Viktoriolu a u lijevoj dugo žezlo. Od Komoda do Tetrika (180-273 n.e.).
PAX - mir, sa dodatkom: AETERNA, AVGVSTA, EQUITVM, EXBRCITVS, ORBIS TERRARVM, POPVLI ROMANI, PERPETVA PUBLIGA, TERAMARIQUE. Lik žene koja u desnoj ruci drži grančicu mira a u lijevoj kaducej. Sporedni atributi su joj Viktoriola u desnoj, a žezlo, obilnica i bojni, znak u lijevoj ruci. Uz natpis PAX javljaju se još i drugi razni makovi. Od Kaligule do Valensa (37-378).
PERPETVITAS - vjekovječnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži kuglu a u lijevoj žezlo te se naslanja na stup. Od Aleksandra Severa do Karauzija (222-293 n.e.).
PIETAS - pobožnost , sa dodatkom: AETERNA, MVTVA AVGG, MILITVM, ROMANA, SAECVLI i SENATVS. Lik žene koja kadionicom kadi oltar, drži ruke u molećem stavu ili na rukama drži jedno ili više djece. Sporedni atributi koje drži u rukama jesu: kugla, zdjelica, žezlo, plitica sa voćem, cvijet i obilnica. Od III st. javljaju se i ovi atributi: oslanja se na stup, u ruci drži štap, do nogu joj stoje kugla ili grančica. Uz natpis Pietas javljaju se na novcima cezara još i sprave za žrtvovanje. Od Trajana do Helene (98-324).
PROVIDENTIA - providnost i briga cara za državu sa dodatkom DEORVM. Lik žene koja u desnoj ruci drži štap a u lijevoj žezlo. Do nogu joj je globus. Sporedni su atributi: baklja, obilnica, klasje , mjerov, sidro i pred njom plamena kugla. Uz ovaj natpis nalaze se još i najrazličitiji likovi često vezani s carevim likom. Od Augusta do Galerija (31 pr.n.e. - 311 n.e.).
PVDICITIA - sramežljivost, odnosno nevinost. Lik žene koja sjedi (rjeđe stoji) i navlači koprenu preko lica. Do nogu joj stoji dijete ili ga ona drži na rukama. U ruci drži koji puta žezlo a uz nju stoji PAX. Od hadrijana do Magnije Urbike (117-284 n.e.) , ponajviše na novcima carica.
SALVS - zdravlje, sa dodatkom: EXERCITI, PROVINCIARVM, PUBLICA, URBIS. Lik žene koja u desnoj ruci drži zdjelicu a u lijevoj žezlo. Pred njom se najčešće nalazi spomenik iz kojega se izdiže zmija. Ova personifikacija vrlo je česta na novcima od Nerona do Galerija (54-311). Uz natpis SALVS često se na kasnorimskim novcima javlja lik cara ili careva koji jašu, stoje, sjede ili gaze palog barbara, kao i likovi kršćanskih simbola.
SECVRITAS - Sigurnost (državna) sa dodatkom: IMPERII, ORBIS PERPETVA, POPVLI ROMANI, PVBLICA, REIPVBLICAE, ROMAE, SAECVLI TEMPORVM. Lik žene koja sjedi i rukom podupire glavu ili se stojeći naslanja na stup, često sa ukrštenim nogama. U desnoj ruci drži kuglu, štap, zdjelicu a u lijevoj obilnicu ili palminu grančicu. Pred njoa je oltar sa bakljom. Od Nerona do Konatantina I Velikog (54-337) a i kasnije do Gracijana sa raznim likovima.
SPES - nada, sa dodatkom: BONA, FIRMA, PERPETVA, PVBLICA, POPVLI ROMANI i REIPVBLICAE. Lik žene koja koraca u prozirnom ruhu držeći u desnoj ruci cvijet, a lijevom lagano pridiže haljinu. Uz ovaj arhajski stav, ona još drži u lijevoj rubi obilnicu, a do nogu joj se nalazi dijete. Uz natpis Spes javljaju se nadalje i najrazličitiji likovi od članova carske kuće do raznih gradjevina. Od Augusta do Konstantina I Velikog.
TRANQUILITAS - spokojnost. Lik žene koja u desnoj ruci drži žezlo ili kormilo a u lijevoj klasje. Do nogu joj je kozorog. Od Hadrijana do Filipa I (116-248).
VBERITAS - obilje, sa dodatkom SAECVLI. Lik žene koja u desnoj ruci drži kesu a u lijevoj obilnicu. Od Decija do Florijana (248-276). Na novcima Karauzija (293) personifikacija sjedi i muze kravu vezanu užetom.
VICTORIA - pobjeda. Najčešća i najpopularnija personifikacija na reversima novaca rimskog i bizantinskog carstva od početka do VII st. n.e. Uz najčešći dodatak AVGVSTI ima još čitav niz drugih koji aludiraju na već izvojevane pobjede kao i one koje se očekuju. (Pridjevci se nižu od BRITANNICA do SARMATICA). Lik krilate žene koja sjedi ili hoda u dugoj prozirnoj haljini. U desnoj ruci drži vijenac a lijevom oslanja o rame palminu grančicu. Uz ovaj tipičan lik javljaju se i mnoge varijante. Uz natpis Victoria javljaju se još i mnogi drugi likovi (tako: car koji gazi barbara i križ).
VIRTVS - muška osobito ratnička vrlina kod Rimljana. Lik boga Marsa sa kacigom na glavi i kopljem preko ramena ili lik Rome u kratkoj odjeći sa čizmicama i kacigom na glavi. U desnoj ruci drži koplje ili mač a u lijevoj Itit. Katkada sjedi na kupu oružja. Uz ovaj natpis nalazi se na rimskom novcu još veliki broj raznih drugih likova. Od Galbe do Majorijana (68-461 n.e.)